ΛΗΘΟΣΤΡΩΤΟ,Συλλογή Της Βάγιας Κάλφα

ΛΗΘΟΣΤΡΩΤΟ

Βάγια Κάλφα ΛΗΘΟΣΤΡΩΤΟ σφρίγος έκφρασης γι αυτά που δεν μπορούν να λησμονηθούν,ανάσχεση της αλησμόνας,σε όσα έστρωσε λήθη σηκώνει το κάλυμμα και βρίσκει πολλά να μας πεί,συνεχίζοντας τον επιτυχημένο της δρόμο.
Λεπτό χιούμορ, ανατρεπτικό.Το απροσδόκητο τιμάται επίσης ,στήνει φάρσες του θεού.Με το υλικό των σχέσεων χτίζει, μετουσιώνει,ρίχνει φως στο περιπλοκό τους, τους τρόπους ,τις συνάφειες.Χωρίς αισθηματολογίες,βρίσκεται πάντα σε λυρικό έδαφος στα κατατόπια των παθών της γλώσσας.Η βελόνα καταγραφής των απόηχων παίζει στο πεδίο των εντάσεων αισθήσεως και λόγου,ανατέμνει χώρους βιώματος πέρα από κοινότυπο και αυτονόητο.Συλλαμβάνει τα πράγματα επ’ αυτοφώρω ,σκοτισμένες περιοχές του συνήθους που οι συμβάσεις κουκουλώνουν.Ο λυρισμός της έχει σθένος και αιχμηρότητα,και ενώ χώνει το χέρι βαθιά στα πράγματα ,στην επιφάνεια του γραπτού τα προβάλλει ατάραχα ,έχει βρει το ηρεμούν σημείο τους.
*
ΛΗΘΟΒΟΛΗΜΕΝΟΣ ΣΟΥ

-υ-υ ζευγαρωτή ,τροχαίος Vaja Calfa

Έριξα μια ματιά στη Συλλογή κι ύστερα ακόμα μια άλλη, για να δώ αν όντως κουράζει η μορφική συνέχεια από τα ΑΠΛΑ ΠΡΑΓΜΑΤΑ-έτσι μου φάνηκε καθώς κοίταξα τα αρχικά και στο τέλος-
και ώ
είδα
πως είναι σκαλιά ανώτερης πνοής και μορφικά ,και όσα φαντάστηκα μόνο, τα αναιρεί η συνέχεια, και πως με είχε προλάβει, είχε κάνει την κίνηση μόλις πριν το σκεφτώ.
Κι έτσι ανέτρεξα στο όνομά της να δω αν η πεντάλφα της πρώτης συλλογής πιάνει εκεί
μα για ένα άλφα δεν θα τα χαλάσουμε.
Γιατί η ποίηση ξεκινά με το όνομά της.
*
Η μεταφορά στο φόρτε, είναι το φόρτε σου και βαθείς υπαινιγμοί. Εικόνες ανατροπής :ληστεύω γάλα, έκλεψαν καβγάδες, περιφρουρούσαν προσχήματα, η ζωή στροβιλίζεται.
Ολοκληρωμένες σκέψεις με ζωηρή δυναμική ζωντανή μεταφορά που είναι ζωντάνια της γλώσσας.
Στο ΕΙΧΕΣ ΜΑΛΩΣΕΙ παρόλο που δεν κατάλαβα τον τελευταίο στίχο(Όταν η μία έχει οριστικά χαθεί-ποια είναι η μία;),η συνολική εικόνα μου αρέσει και είναι εμβληματική σου.

Δίνεις ευκαιρίες στα αντικείμενα να γλιστρήσουν μέσα στη ζωή σαν πρόσωπα: ζαλιστούν τα πεζοδρόμια ,γελάσουν οι σκάλες.
Έτσι που ο κόσμος του βιβλίου ζεί με πολλούς πρωταγωνιστές.
Πάθη συρμάτινα(εγώ έχω αυτό πει :συρμάτινες υποσχέσεις).

Και φράσεις που σφάζουν:Η θεία Vesta(Βέστα)πιασμένη απ το χιτώνα της όπως πιάνεσαι απ το σώμα σου να πειστείς πως υπάρχεις.

Ματιά πεζογράφου νυστέρι στις ανθρώπινες σχέσεις, λεπτή παρατήρηση, καμιά φορά η φράση ευθύνεται ως βολίδα στο βυθό και οι μεγάλες ειρωνείες της ζωής έχουν την τιμητική τους.

Η εικόνα αποκτά ήχο όπως η μετάβαση απ τον βουβό σινεμά στον ομιλούντα: «Τα αυτιά γεμάτα τζιτζίκια».

Στίχος μαχαίρι: «τη νόμιζαν κουφή, έφερνε πάνω κάτω την αίθουσα να σβήσει με τα βήματά της τις λάσπες»-

Το ΛΗΘΟΣΤΡΩΤΟ είναι ένας θρακικός διαπόντιος επί τόπου,νερά ξεχύνονται από το φιλιατρό, μάς πλημμυρίζουν άστρωτη μνήμη.
Αξίζει να παραθέσω :

ΤΟ ΑΣΤΕΙΟ ΤΟΥ ΔΙΕΥΘΥΝΤΗ

Σ’ έναν κύκλο στο μπαλκόνι.Όλοι.Συνηθισμένο διάλειμμα.13:32.
Στο βάθος τηλέφωνα meeting πελάτες deadlines e-mails
καρφώνονταν πεισματικά,λοξά κάθετα οριζόντια διπλά και
τριπλά απανωτά,κιτρινισμένα post-it.
Κολλημένοι ο ένας δίπλα στον άλλο,έμοιαζαν με τις σιδερένιες
μπάλες σ’εκείνο το παιγνίδι που,δεμενες απ’ το ίδιο καρφί ψηλά,
όταν χτυπήσεις τη μία η δύναμη περνάει απ’την επόμενη στη
μεθεπόμενη σπρώχνοντας διαδοχικά ξανά και ξανά ώς την
αδράνεια.
Όταν ήρθε ο διευθυντής, το παιχνίδι ξεκίνησε.Είπε τάχα ένα
αστείο ο διπλανός ξεκαρδίστηκε ο παραδιπλανός μετά έφτασε το
γέλιο στον τελευταίο που μ’ένα ακόμη γρηγορότερο βιάστηκε να
το ξεφορτωθεί ακολούθησε δεύτερος γύρος με την ίδια ταχύτητα
τον έφεραν εις πέρας με τα ίδια αντανακλαστικά ακολούθησε
αμείλικτα τρίτος τα ίδια με την ίδα επιμονή και συνέπεια ώσπου
έφυγε.
Τώρα το γέλιο κατρακυλούσε νευρικό πότε ξεκρέ-
μαστο,προπάντων ανοργάνωτο

δίνοντας μια ανέλπιστη ψευδαίσθηση ελευθερίας στους παίκτες.

Δίνει το χάραγμα της φράσης σου ειδικά αυτές οι μπάλες που δεν είναι δεμένες στα πόδια φυλακισμένων αλλά εκεί ψηλα στο καρφί.
*
Το διάσημο τρίπτυχο του Ώντεν δημιουργία κρίση γνώση υπάρχει, και υπάρχει η ανυψωτική δύναμη ,η κατά Σεφέρη αίσθηση ότι η ποίηση μας κάνει πιο δυνατούς.
Έχεις αφομοιώσει καλά όλα τα μαθήματα που δίνει το βιογραφικό σου στο αυτί του εξώφυλλου:

ΠΙΣΤΗ ΣΤΙΣ ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑΚΕΣ ΠΑΡΑΔΟΣΕΙΣ…

Πιστή στις οικογενειακές παραδόσεις,στοίβαζες τα πάντα στο υπόγειο:σχέδια γενοκτονίας κρυμμένα βιαστικά στο ευαγγέλιο,βραχνιασμένα βινύλια σε κουβέρτες
που μύριζαν ναφθαλίνη,στο σεντούκι το φόρεμα που πάντα σε στένευε.Κατά μή-
κος της ερήμου που ονόμασες χαλί για να μπαίνουν οι άνθρωποι απολιθώματα φί-
λων της Ιουρασικής περιόδου, σπασμένες διηγήσεις ερπετών-ιερογγλυφικό το
φεγγάρι.

Στον νηπτήρα η τρομπέτα μπουκωμένη το φλέμα της, άρρωστη βαριά’ τα κα-
τσαρολικά -καιρό μαζεμένα- πολλαπλασιάζουν το θορυβώδες είδωλό σου.

Παραδινόμαστε στο κείμενο που λέει καλά αυτό που φέρνει ο δρόμος ,υψηλή γλωσσική άσκηση , ψυχικός ρυθμός συνέχει.
Καταθέτεις οβολό ,φρονώ, στο γλωσσικό αγώνα που δίνεται αυτόν τον καιρό της μάχης.Ξεχωριστή γραφή κατασταλαγμένη.

ΑΛΛΟΘΡΗΣΚΟ
“το φεγγάρι καίει το φάρυγγα”… “μπήγεται μέχρι μέσα στο δάχτυλο η βελόνα του κάκτου -σφαγές για θεό.”
Και αυτός ο χορός της φράσης που τον κάνει έκφραση:

ΟΙ ΔΡΟΜΕΙΣ ΤΡΕΧΟΥΝ ΜΕ ΤΟ ΦΟΒΟ ΤΗΣ ΚΑΝΗΣ…

Οι δρομείς τρέχουν με το φόβο της κάνης
Συχνά μπαίνουν στον πειρασμό
Να χωθούν μες στο πλήθος
Οι άγιοι
Τρέχουν μπροστά
Οδηγούν την κούρσα
Και χαίρονται
Γιατί ο θάνατος θα τους βρεί
Σε στάση χορευτική
Με το ένα
Ή τα δύο πόδια στον αέρα
*
Η έκδοση καλαίσθητη με τον πίνακα του Χόππερ “Ξενοδοχείο στις γραμμές του τρένου” σε συμφωνία με ομόλογο ποίημα.

Και πάντα υπάρχει το ακαριαίο σου με καταγωγή από τα ΑΠΛΑ ΠΡΑΓΜΑΤΑ
Σε βρίσκει πάντα αρμόδια στον τόπο του εγκλήματος ποίημα ΔΙΑΚΟΠΕΣ τις τιμάς δεόντως –
«Ήλιο κι αρμύρα
…………
Σήμαναν την εποχή
Της θάλασσας»

Δίνοντας ύφος στις μπανανιές σαν να τις ζωγράφισε ο Van Gong.
Και η ρέντα συνεχίζει να μας ανάβει το νού να σκίζει τα μάτια μας η φράση.

«Και φέρνοντας θάλασσα
Γέμισε θεό τα μάτια»

Κι ύστερα τα ποιήματα που αγαπάμε βυθίζονται
Στην εσωτερική μας άβυσσο.
Εκεί που μεταναστεύουν οι πεθαμένοι.
Με πιο αναγνωρίσιμους τους πιο κοντινούς μας νωπά πηγαιμένους.

Αποπνέει μια ευγένεια, είναι το ύφος σου, ο χαρακτήρας σου.
Κι ενώ σπάνια διαβάζω συλλογές μεμιάς, μ’ εσένα συνέβη να βουτήξω στ’ αμπάρια.

“Είμαι μόνο ξένος
Ελεύθερος”

*
Και κλείνω με δυο νότες για φλάουτο απ τ όνομά σου βα και φα.Μουσική ποίει Βάγια Κάλφα!
&
υμέτερος
Έκτωρ Πανταζής

Advertisements

One thought on “ΛΗΘΟΣΤΡΩΤΟ,Συλλογή Της Βάγιας Κάλφα

  1. 14 Φεβρουαρίου 2013 ·
    Η πρώτη μου εντύπωση,σε σάιτ που δεν υπάρχει πιά ,για τα ΑΠΛΑ ΠΡΑΓΜΑΤΑ:
    *
    Η Βάγια Κάλφα αγαπά το πολύ λευκό .Αναμενόμενο, η ποίησή της είναι στο διάφανο δοσμένη του αιθέρα ,εκεί σμιλεύει κι ο χρόνος ακολουθεί του ρήματος εμμελπής.
    Ιερό τέρας ΑΠΛΑ ΠΡΑΓΜΑΤΑ είναι η κρυφή δύναμη αυτής της ποιητικής που εδράζεται στο αυτονόητα ζητούμενο για να υπάρξει επαρκές.
    Ιδρύεται ακριβώς εκεί που κάθε θεμέλιο έχει εκλείψει και επειδή η φωνή έχει σιωπηθεί επί χρόνο επαρκή είναι έτοιμη να πει.
    Με αποψιλωμένο στο έπακρο το έδαφος της γλώσσας έρχεται μια διάθεση σύγκορμη να ιδρύσει το ελάχιστα απαιτητό για ένα ξανά .
    Των στοιχείων έναρξη μαζί με το ρήμα ,
    Κι επειδή δεν φαίνεται κάνει αυτό που είναι προϋπόθεση ,για να αρθεί σπάει τα όρια ,αυτή είναι η φόρμα του ταξιδεύει δίχως ναύλα και υπάρχει από πριν,απ όταν δεν είχαν χτιστεί τα όνειρα.
    αιτία έρωτα
    ο υπαινιγμός στο φόρτε το θεατρικό τακτ εφευρίσκει. Μυθικός αρσανάς με πουλάκι της Σύμης τα άβολα καλούν μεσημέρια.
    Η μεταφορά κινείται στο βυθό άγκυρα του ύφους
    βαθαίνει ξαφνικά η φωνή μόλις πετά με συνοδεία το σχεδόν αόρατο
    π.χ.
    Άηχος
    Σχεδόν χρόνος
    Κι ως βυθίζεται προς τέλος γειώνει το αλεξικέραυνο τον τελευταίο κεραυνό ,την επείγουσα σάρκα ,χέρι που καλείται της αφής ,το απτό,
    αυτή η άπλωση πραγματεία γυρεύει τα μάτια που πλάθουν.Και τα ανοίγει.
    Ε.Π

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s